Do czego prowadzi nieleczona nerwica?

Nerwice możemy zdefiniować jako grupę zaburzeń psychicznych o charakterze lękowym. Warto już na wstępie zaznaczyć, że objawy nerwicy są niezwykle różnorodne. Występuje jej wiele rodzajów, jak np. neurasteniczna, hipochondryczna, depresyjna czy histeryczna. Przeważnie jest zaburzeniem przewlekłym. Często osoby chore, pomimo odczuwanego cierpienia, nie szukają pomocy u specjalisty, ewentualnie nie wiedzą, do jakiego lekarza się udać. Nie zawsze prawidłowe określenie własnego stanu jest łatwe, ponieważ pewne objawy nerwicy przypominają symptomy innych chorób. Tego rodzaju zaburzenia natury psychicznej mogą niekorzystnie wpłynąć także na naszą kondycję fizyczną, również dlatego, że nieleczona nerwica prowadzi do innych poważnych chorób.

Objawy możemy podzielić na psychiczne (czyli emocjonalne) oraz fizyczne (czyli somatyczne). Jeśli chodzi o te pierwsze, to należą do nich m.in. brak koncentracji oraz skłonność do irytacji. Przede wszystkim warto zwracać uwagę na własne reakcje w różnych sytuacjach i miejscach. Na ogół uczucie lęku, strachu czy zdenerwowania pojawia się w pewnych konkretnych okolicznościach – ich określenie pozwoli dotrzeć do źródła problemu. Do objawów o charakterze somatycznym należą: duszności, poczucie osłabienia, problemy żołądkowe, płytki oddech, ból w pobliżu serca albo w klatce piersiowej, podwyższone ciśnienie, arytmia. U niektórych osób występują zmiany skórne, problemy żołądkowe czy zaburzenia wzroku. Niekiedy część z tych symptomów pojawia się jednocześnie. Czasami chorzy wskazują, że zaobserwowali u siebie np. jedynie dwa objawy, ale o znacznym nasileniu. Mimo że nerwica jest zaburzeniem fizycznym, to zdarza się, że dostrzegamy tylko symptomy somatyczne, ponieważ przyczyna emocjonalna tkwi w podświadomości.

Jednym ze skutków nieleczonej nerwicy jest utrata radości z życia oraz znacząco obniżona samoocena. Osoby cierpiące na nerwicę przestają pełnić swoje role rodzinne i społeczne, zaniedbują zarówno bliskich, jak i obowiązki zawodowe. Wykluczają się ze społeczeństwa, izolują się we własnych domach. Mogą uzależnić się od leków oraz od korzystania z opieki medycznej. Drastycznie spada ich aktywność albo przeciwnie – całkowicie rzucają się w wir pracy, pragnąc uciec od własnych problemów.

Niestety, skutkiem nieleczonej nerwicy może być także samobójstwo. Dlatego nie należy lekceważyć opisanych powyżej objawów.

Osobie cierpiącej na nerwicę pomóc może psycholog, psychoterapeuta albo psychiatra.