Adres: ul.Starowiślna 35/9, Kraków
Tel: 668 969 960 (pn-pt 10:30-18:30)
Adres: ul.Starowiślna 35/9, Kraków
Tel: 668 969 960 (pn-pt 10:30-18:30)
Niektóre dzieci mogą mieć trudności z przystosowaniem się do strat i zmian w życiu, takich jak przeprowadzka do nowej dzielnicy lub szkoły. Inne mogą doświadczać wyzwań związanych z ich zachowaniem lub nastrojem, jak też trudności w kontaktach z rówieśnikami i w innych sytuacjach społecznych. Terapeuta może pomóc dziecku uporać się z tymi i innymi okolicznościami – aby mogło cieszyć się dzieciństwem takim, jakim powinno być: szczęśliwym, zdrowym i beztroskim. Terapia dziecięca to dziedzina psychoterapii ukierunkowana na potrzeby psychologiczne dzieci. Podobnie jak w przypadku dorosłych, zdarzają się sytuacje, w których to ci najmłodsi wymagają specjalistycznej wiedzy psychoterapeuty – w celu zaspokojenia tej potrzeby opracowano terapię dziecięcą.
Dzieci wyrażają emocje inaczej niż dorośli. Nierzadko zdarza się, że zachowują się one bardziej emocjonalnie lub cierpią z powodu zaburzeń nastroju, snu czy też zaburzeń społecznych, ponieważ nie są wystarczająco dojrzałe, aby skutecznie wyrażać swoje emocje. Dobry psycholog dziecięcy rozumie indywidualne potrzeby najmłodszych i posiada specjalistyczne przeszkolenie w zakresie komunikowania się w sposób dla nich przystępny.
Według badań przeprowadzonych przez CDC w Stanach Zjednoczonych, wśród dzieci w wieku od 2 do 8 lat u 17,4% zdiagnozowano zaburzenia psychiczne, behawioralne lub rozwojowe. Mimo to, dalsze statystyki napawają optymizmem. Ponad 50% dzieci w wieku od 3 do 17 lat było leczonych z powodu zaburzeń psychicznych, behawioralnych i rozwojowych, a u około 80% dzieci z depresją zaobserwowano poprawę kondycji psychicznej. Istnieje wiele różnych powodów, dla których dziecko może skorzystać z terapii dziecięcej. Należą do nich:
Nierzadko to nauczyciele zauważają zmiany w zachowaniu, nastroju czy osobowości dziecka. W szkole dzieci są bowiem narażone na bodźce społeczne, których nie zawsze doświadczają w domu. Jest to jeden z powodów, dla których nauczyciel może być pierwszym, który wspomina o terapii dzieci.
Najmłodsi są podatni na stres w równym lub większym stopniu, niż dorośli. Może to powodować szereg objawów, w tym:
Jeśli zauważysz którykolwiek z tych objawów, dobrym pomysłem jest znalezienie licencjonowanego dziecięcego terapeuty.
Podstawą do zapewnienia dziecku odpowiedniej pomocy jest dobry psycholog dziecięcy. Kraków, jak również inne większe polskie miasta, na szczęście oferuje szeroki zakres usług w kwestii pomocy psychologicznej dla najmłodszych. Terapeuta przeszkolony w zakresie psychoterapii dzieci zwykle leczy pacjentów w wieku od 3 do 11 lat, ale wiek ten może się różnić w zależności od praktyki specjalisty, jego doświadczenia i wiedzy. Psychoterapeuta dziecięcy jest przeszkolony w zakresie specyficznych potrzeb rozwojowych dzieci i będzie w stanie rozpoznać symptomy wskazujące na to, że dziecko potrzebuje dodatkowego wsparcia. Istnieją również terapeuci, którzy są specjalnie przeszkoleni do pracy z młodzieżą. Terapeuta dziecięcy będzie wyspecjalizowany w zakresie metod leczenia dzieci w oparciu o dowody. Terapeuci ci będą pracować z dziećmi na wiele różnych sposobów, aby pomóc im w tym procesie i radzić sobie z emocjami w ten sam sposób, w jaki terapeuci wspierają dorosłych.
Psychoterapia dla dzieci przyjmuje wiele form w zależności od terapeuty i unikalnych potrzeb dziecka. Spośród nich można wyróżnić między innymi:
Terapia zabawowa
Terapia zabawowa jest rodzajem terapii dziecięcej, która wykorzystuje zabawę, aby pomóc dzieciom artykułować i wyrażać ich emocje oraz wewnętrzne myśli. Pomaga również dziecku poczuć się swobodnie i otworzyć się na terapeutę. Zamiast siedzieć i odpowiadać na pytania, terapia zabawowa pozwala dziecku uczyć się umiejętności i przetwarzać jego emocje poprzez to, co robi naturalnie: zabawę! Terapeuta stosuje ten typ leczenia, aby pomóc dziecku poczuć się bardziej komfortowo podczas rozmowy o swoim życiu i emocjach. Terapia zabawowa może być również wykorzystywana do budowania pewności siebie lub ilustrowania rozmów w sposób, który jest łatwiejszy do zrozumienia dla dzieci.
Terapia poznawczo-behawioralna
Terapia poznawczo-behawioralna jest również często stosowana u dzieci. Ten rodzaj terapii pomaga w nabyciu umiejętności zastępowania negatywnych myśli pozytywnymi oraz stosowania technik radzenia sobie z problemami związanymi z własnym zachowaniem. Stosuje się go w celu zapewnienia dzieciom umiejętności radzenia sobie z bodźcami, które powodują dyskomfort, i odnosi się do problemów wychowawczych, społecznych, jak również emocjonalnych.
Trening umiejętności społecznych
Trening umiejętności społecznych jest kolejnym rodzajem terapii, która pomaga dzieciom przejawiającym problemy z kontaktowaniem się z innymi w codziennych sytuacjach społecznych. Dla niektórych dzieci wiedza o tym, jak podtrzymać rozmowę, zaprzyjaźnić się lub kiedy nawiązać kontakt wzrokowy przychodzi naturalnie. W przypadku innych dzieci mogą one potrzebować nieco dodatkowej pomocy. Niektóre dzieci, które zmagają się z określonymi zaburzeniami, takimi jak zaburzenia spektrum autyzmu, mogą mieć trudności z interpretacją wskazówek społecznych. Terapia może odgrywać kluczową rolę w pomaganiu tym dzieciom w nauce umiejętności społecznych i wspieraniu większej niezależności w ich codziennych zachowaniach.
Każda osoba może w pewnym momencie swojego życia zmierzyć się z problemem, którego nie jest w stanie sama rozwiązać. Dotyczy to również dzieci. Natomiast psychoterapia, mimo że może wydawać się zwykłą rozmową, ma w sobie ładunek leczniczy, który potrafi pomóc wrócić do normalnego funkcjonowania.
Specjalista w trakcie terapii dąży do odkrycia źródła problemu i razem z dzieckiem lub nastolatkiem go przepracowuje. Rola psychoterapeuty polega w dużej mierze na jego obiektywizmie i relacji terapeutycznej. Dzięki nim może spojrzeć na sytuację z boku. Ta inna perspektywa pozwala mu podejść do problemu w sposób logiczny, z zastosowaniem odpowiednich technik terapeutycznych, ale jednocześnie współczujący. Natomiast relacja, jaka tworzy się między specjalistą a dzieckiem, jest podstawą zaufania oraz bezpieczeństwa i również ma w sobie czynnik leczący – nastolatek zyskuje osobę, która go uważnie słucha, ale nie ocenia. W ten sposób psychoterapeuta może być dla dziecka mediatorem między nim a jego rodzicami lub innymi członkami rodziny i w ten sposób pomóc w przywróceniu zdrowych relacji, jeżeli to właśnie w domu zaczęły się problemy.
Z kolei jeśli ich źródłem jest szkoła lub rówieśnicy, nastolatek może znacznie chętniej porozmawiać właśnie z terapeutą niż rodzicem. Zazwyczaj dzieci czują mniejszy wstyd jeżeli dzielą się informacjami dotyczącymi ich niskich ocen albo problemów w nawiązaniu przyjaźni z osobą spoza rodziny. Co więcej, nasi psycholodzy i psychoterapeuci pracujący z dziećmi i młodzieżą w ciągu lat nauki i przygotowań do zawodu poznali wiele technik, które wraz z nabytym doświadczeniem, mogą pomóc dojść do źródła problemu, poradzić sobie z nim i wytworzyć mechanizmy, które pozwolą zapobiegać podobnym sytuacjom w przyszłości.
Jeżeli natomiast problemy są poważniejsze i dziecko mierzy się z depresją, lękiem lub różnego rodzaju zaburzeniami, tym bardziej ważne jest, aby jak najszybciej udać się do odpowiedniego specjalisty, który pomoże przywrócić jakość życia sprzed choroby czy zaburzenia.
Oferta terapeutyczna
Projekt i budowa strony: Pixel Paw