Depresja jest chorobą, a jej objawy są często bagatelizowane przez otoczenie osoby dotkniętej tym zaburzeniem i nie uzyskuje ona odpowiedniej pomocy. Niejednokrotnie chory słyszy: „jesteś leniem”, „po prostu Ci się nie chce”. Pacjent zmagający się z depresją często zamiast zrozumienia otrzymuje ocenę (być może z powodu bezradności, którą odczuwają wobec niego bliscy). Depresja to rozpacz, trudna do zniesienia i wytrzymania, a czasem nawet do wysłowienia. Jak podaje Światowa Organizacja Zdrowia (WHO), jest to najczęstsze zaburzenie psychiczne, skutkujące niesprawnością, a także niezdolnością do pracy. Z depresją dwukrotnie częściej zmagają się kobiety, ale choroba ta może dotknąć każdego, niezależnie od płci.

Objawy depresji mogą być nawracające lub przewlekłe. Charakterystycznymi symptomami tego zaburzenia są m.in. utrata zdolności odczuwania radości z życia, poczucie bezsensu, beznadziei, rezygnacji, myślenie o śmierci, ograniczenie aktywności, utrata zainteresowań, trudności w wykonywaniu codziennych czynności, obniżenie nastroju i smutek, problemy z odżywianiem, problemy ze snem. Depresji często towarzyszy lęk. W skrajnych przypadkach depresji mogą mieć miejsce próby samobójcze. Pacjenci doświadczający depresji, często odczuwają ją wręcz jako psychiczną śmierć, w związku z tym w momencie choroby są w poczuciu braku jakiejkolwiek nadziei.

Diagnostyka depresji i właściwa interpretacja jej objawów nie jest prosta. Szacuje się, że ponad połowa przypadków nie zostaje rozpoznana- często za różnego rodzaju uzależnieniami stoi niewyloczena depresja. Brak właściwego leczenia depresji potrafi zniszczyć życie chorej osoby oraz jej najbliższych, tymczasem skuteczna terapia tego schorzenia i uzyskanie poprawy jest możliwe.

Metody leczenia depresji

Kraków oferuje wiele możliwości leczenia depresji. Istnieje dużo metod terapeutycznych: przyjmowanie leków przeciwdepresyjnych, fototerapia, różne rodzaje psychoterapii. Szczególne miejsce w leczeniu depresji zajmuje psychoterapia psychodynamiczna z analizą nieświadomych uwarunkowań tej choroby. Terapia powinna być rozpoczęta jak najwcześniej, najlepiej od razu po zaobserwowaniu niepokojących objawów. Należy mieć świadomość, że leczenie depresji to proces długotrwały, wymagający dużego zaangażowania ze strony pacjenta i terapeuty. Z mojego doświadczenia wynika, że depresja jest ostrą reakcją, często związaną z wcześniejszymi utratami z okresu w którym nie umieliśmy sobie jeszcze z nimi radzić, nie umieliśmy komunikować naszych stanów w wystarczającym stopniu, lub w ogóle nie umieliśmy mówić. Dlatego wymaga od terapeuty zrozumienia, współodczuwania tego, co trudno ubrać w słowa. Obecności psychoterapeuty umożliwia podzielenie się swoimi doświadczeniami i odczuciami.

Leczenie depresji w Krakowie

Jeżeli zauważasz u siebie lub kogoś z najbliższego otoczenia niepokojące symptomy, takie jak poczucie beznadziei i braku sensu życia, niemożność podjęcia działania, zobojętnienie, smutek, zaburzenia nastroju lub inne objawy mogące wskazywać na epizod depresyjny, należy zasięgnąć fachowej porady.

W dużych miastach, takich jak Kraków, istnieje stosunkowo łatwy dostęp do specjalistów oferujących pomoc w leczeniu depresji. Ze względu na poważne konsekwencje nieleczonej depresji ważna jest odpowiednio szybka reakcja.

Jestem psychoterapeutą z doświadczeniem, również w leczeniu depresji. Oferuję sesje psychoterapii indywidualnej, na których wspólnie pochylimy się nad trudnościami, z którymi się zmagasz.

Zapraszam do kontaktu ze mną lub z osobami z mojego zespołu – w moim gabinecie w Krakowie uzyskasz pomoc w Twoich zmaganiach z depresją!