Blog

Jak rozpoznać atak paniki?

Atak paniki pojawia się nagle i nieoczekiwanie. Nasz organizm doświadcza nieokreślonego bliżej lęku, który narasta z minuty na minutę, powodując wzrost poziomu adrenaliny w organizmie, aż do momentu, kiedy wszystko się uspokaja i wraca do normy. Wyzwalaczem ataku może być długotrwały stres, nerwowa sytuacja w ciągu dnia czy po prostu fobia. Ataki paniki są różne w swojej intensywności i długości trwania, mogą utrzymywać się przez kilka minut lub znacznie dłużej. Po ustąpieniu ataku odczuwamy ulgę, zakłóconą myślą o możliwości nadejścia kolejnego.

Objawy

Każdy człowiek odczuwa w swoim życiu lęk. Wiąże się on z niepokojem i reakcją organizmu na stres w postaci drżenia rąk czy mocnego bicia serca. Jednak czasem stres jest tak ogromny, że obezwładnia ciało. Dzieje się tak w przypadku ataku paniki, gdzie pojawiającemu się lękowi towarzyszą silne objawy psychiczne i fizyczne, takie jak drżenie rąk i ogólne osłabienie ciała, nadmierna potliwość, trudności z oddychaniem, ogólna dezorientacja, mdłości, ból w klatce piersiowej, duszności czy kołatanie serca. Ostatnie z wymienionych objawów często kojarzą się nam z zawałem serca, co dodatkowo pogarsza stan emocjonalny, przywołując myśli o tym, że umieramy.

Lęk przed lękiem

Atak paniki jest tak silnie odczuwany, że kojarzy się z zagrożeniem życia. Sama myśl o możliwości pojawienia się kolejnego napędza spiralę strachu. Unikamy sytuacji i miejsc mogących atak wywołać, sama myśl o ataku przywołuje strach i coraz bardziej ogranicza nasze życie. Obawa przed kolejnym epizodem lęku może doprowadzić do tego, że zaczniemy wycofywać się z aktywności dotychczas sprawiających nam radość. Możemy zacząć obawiać się przebywania na otwartych przestrzeniach, wśród dużych skupisk ludzkich czy przeciwnie, możemy bać się zostać sami. Nakręcone koło lęku może prowadzić do pojawienia się innych zaburzeń psychicznych, choćby nerwicy lękowej.

Jak sobie pomóc?

Atak paniki wydaje się być wiecznością i czymś niewyobrażalnym do przetrwania. Tymczasem, aby skrócić czas jego trwania, musimy mu się poddać i zdać sobie sprawę z tego, że za chwilę wszystko wróci do normy. Pomoże nam w tym zaczerpnięcie głębokiego oddechu i skupienie myśli na czymś przyjemnym i przywołującym stan poczucia bezpieczeństwa. W przypadku, gdy ataki paniki pojawiają się często, powinniśmy poszukać pomocy u specjalisty, by bliżej przyjrzeć się źródłom naszych problemów i popracować nad technikami radzenia sobie ze stresem i sytuacjami wywołującymi w nas napięcie.